A mode de conclusió es pot extreure que realitzant
aquest projecte és pot obtenir èxits en el procés d’ensenyament i aprenentatge,
sigui quina sigui la matèria a treballar, les persones a qui va destinat, la
metodologia, el procés d’avaluació, etc. Ens hem d’adaptar a les
característiques individuals dels alumnes (cognitives, psíquiques, físiques,
emocionals, etc.) i a les seves necessitats educatives, introduint tots els
canvis necessaris durant la marxa del procés educatiu per tal de poder
aconseguir l’objectiu principal: que l’alumnat adquireixi els continguts
mitjançant l’aprenentatge significatiu; partint de la Zona de Desenvolupament
Pròxim (Vigotsky, 1978). Per tant, una cosa és la teoria, tot allò que has
planificat abans de dur a terme les activitats, i una altra cosa és la
pràctica.
En el meu cas, molts dels aspectes que havía
planificat eren els encertats, però un, l’activitat 2 de la Sessió 3 no ho ha
estat. Per això m’he hagut d’adaptar a les necessitats dels alumnes. M’he
adonat que no era l’elecció més adequada i no s’adaptava a les necessitats
educatives d’aquests dos alumnes. Així doncs, he après a adaptar-me a les
necessitats reals del context en el qual intervenia i a realitzar canvis sobre
la marxa per tal de poder solucionar petits problemes o entrebancs que han anat
sorgint al llarg del projecte.
En segon lloc, amb aquest projecte m’he adonat de la
importància que tenen les noves tecnologies en el procés d’ensenyament –
aprenentatge, per tal de motivar als alumnes i afavorir l'assoliment d'un
aprenentatge significatiu (Ausubel, 1976). Jo, personalment, tenia una visió de
l’ensenyament més tradicional, és a dir, la utilització del llibre de text com
a única eina que s’empra per a transmetre els continguts a aprendre, on és el
professor qui disposa dels coneixements i els transmet a l’alumnat. Però m’he
adonat que hi ha noves i diferents maneres de construir els coneixements i
d’aprendre, i una d’aquestes eines són les tecnologies, concretament, les
tecnologies de l’educació. He pogut comprovar com les tecnologies de l’educació
permeten cobrir les necessitats educatives dels educands, com permeten
realitzar una adaptació al nivell de coneixements i aprenentatges de cada un
d’ells i sobretot possibiliten que cada nen i nena segueixi un ritme
d’adquisició dels continguts diferent, adaptat a les seves capacitats.
Una altra conclusió que he extret és que he s’han
d’abandonar les inseguretats que tenim envers les tecnologies i el seu ús. En
moltes ocasions ens trobem que no utilitzem les tecnologies, o tecnologies
noves que no coneixem, perquè creiem que no sabrem com funcionaran, serà molt
complicat, ens equivocarem, farem la feina més a poc a poc i hi haurem de
dedicar més temps, o com que no coneixem els recursos, no els busquem, etc. Amb
la realització d’aquest projecte he pogut veure les tecnologies des d’un altre
punt de vista, conèixer-les una mica més i treure’ns aquestes pors que tenia a
l’hora d’utilitzar-les.
Per últim, amb la realització d’aquesta PAC també he
arribat a la conclusió que hem de buscar nous recursos, noves tecnologies, per
tal d’impartir l’ensenyament. És molt difícil, o impossible, conèixer tots els
recursos que ofereixen les tecnologies, és per aquest motiu que crec que és
important saber cercar aquests recursos i utilitzar-los, encara que al principi
haguem de dedicar una mica de temps i d’esforç.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada