dimecres, 9 de gener del 2013

BASE KITE - EL MEU PROJECTE


Quan escrivim amb B i V amb alumnes amb NEE d’Educació Superior

Cas 2013-1
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
Els dos alumnes amb NEE d’Educació Superior han participat en aquest projecte el qual destaca la vinculació de les normes ortogràfiques  amb l’ús de les TIC. Han après a aprendre significativament mitjançant la resolució d’un problema que era present en la USEE, amb l’objectiu d’assolir i interioritzar les normes ortogràfiques de l’ús de la B i la V abans de finalitzar l’Educació Primària.
Índex
Contingut
Observacions
Context General
Experiència en ensenyament
3 anys
---
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
Les fa servir a classe, a l’aula d’informàtica i a casa.
---
Tipus d’escola
Escola pública (Infantil i Primària)

Localització del centre
Sant Pere de Ribes (Barcelona)
---
Connexió
 Internet
---
Localització dels recursos tecnològics
Classe (USEE)
Dins de la USEE hi han dos ordinadors amb sistema operatiu Windows i connexió a internet, un projector i un escàner.
Situació sòcio - econòmica dels alumnes
Classe mitja
---
Context de la història o cas
Nivell dels alumnes
Educació Superior (11-12 anys)
Al tractar-se d’una USEE cadascun d’aquests dos alumnes té un nivell, tot i estar dintre dels mateix curs (6è). El seu ritme de treball és diferent. Per aquest motiu a l’hora treballar cal tenir en compte que no hi ha un nivell estandarditzat a l’aula i que per tant, els aprenentatges han de ser graduals.
Àrea / unitat
Llengua
Els contingut principal que es treballa forma part d’aquesta àrea, i ens centrem en  l’ortografia amb l’ús de la B i la V
Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
       ACTIVITAT 1:
       Contingut. Normes d'ús de la B i la V
       Pràctica. Completar amb B i V  
Mitjançant aquestes quatre activitats els alumnes poden assolir i interioritzar les normes d’ús de la B i la V.
ACTIVITAT 2:
 Contingut. Paraules homòfones amb B i V
 Pràctica. Completar amb paraules homòfones
      ACTIVITAT 3: Distribuïda en tres activitats
ACTIVITAT 4: Avaluació.
Jocs interatius per avaluar l’ús de la B i la V
Nivell
d’aprenentatge  esperat
Diferenciar i aplicar correctament l’ús de la B i la V.
Identificar i fer un bon ús de les TIC
Adquirir habilitats per millorar l’escriptura, l’ortografia i agilitat amb l’ús del ratolí i teclat. 
A l’hora de avaluar els aspectes assenyalats s’hauran de tenir en compte el nivell de cada alumne.
Tipus d’activitat
Aplicació de les TIC de manera funcional i significativa
---
Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades
Ordinadors amb connexió a internet i projector.
---
Raó per la qual la fa servir
Interioritzar les normes d’ús de la B i la V de manera dinàmica i atractiva per aquest alumnat.
---
Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a realitzar)
Utilització d’eines per facilitar l’aprenentatge sobre les normes d’ús de la B i la V.
---
Dificultats trobades
Diferents ritmes d’aprenentatge i certes dificultats inicials en la manipulació de l’ordinador.
Alumne amb retard mental lleu
Alumne amb TEA
Ajuda / col·laboració emprada
La mestra orienta i ajuda als alumnes però deixa que ells actuïn de manera individual.
Col.laboració de l’educadora social.
---
Rol del professor
Guia del procés, mediador, proporciona les activitats estructurades.
---
Rol de l’estudiant
Descobrir els avantatges de l’ús de les TIC, explorador i adquirir normes d’ús de la B i la V.
---
Resultats
Observacions
Els alumnes realitzen l’activitat requerida, la qual forma part d’un procés d’aprenentatge significatiu en el qual les TIC tenen un paper molt important.
---
Avaluació de l’aprenentatge
El resultat és satisfactori.
---
Lliçó apresa pel professor
Aquests dos alumnes poden fer aquest tipus d’activitat sense massa dificultat, però  que cal orientar-los, donar-lis suport i proporcionar les eines adequades per crear un canvi conceptual
---


Història complerta

Entrevistador: Bon dia Berta, gràcies per tenir aquesta entrevista.

Alumna UOC: Gràcies a tu, jo encantada.

Entrevistador: Primer de tot, per ubicar-me, a quina escola treballes?

Alumna UOC: Al CEIP Els Costerets, és una escola pública d’Educació Infantil i Primària que pertany a la comarca del Garraf.

Entrevistador: Quina tasca desenvolupes?

Alumna UOC: Sóc mestra d’educació especial dintre de la USEE del centre.

Entrevistador: Tenint en compte les necessitats educatives especials que tenen els teus alumnes a la USEE, disposes dels recursos necessaris per atendre’ls segons la seves necessitats?

Alumna UOC: És cert que tot i disposar d’una educadora social i certs reforços d’una mestra en determinades sessions, moltes vegades no estan distribuïdes com deurien i es nota la manca de recursos per atendre a aquests alumnes, ja que cadascun presenta unes necessitats concretes.

Entrevistador: Ens podria parlar de la importància de les TIC en la seva aula?

Alumna UOC: A la USEE prenen un paper important les TIC. Durant el primer trimestre, per exemple, s’ha realitzat una activitat d’Ortografia en Llengua Castellana sobre l’ús de la B i la V. Han participat dos dels alumnes de la USEE, de Cicle Superior.

Entrevistador: Com va sorgir las idea?

Alumna UOC: Després d’estar cada curs acadèmic treballant la ortografia i trobar tant de problemes alhora de distingir entre la B i la V, va sorgir la idea de treballar-ho per mitjà de les TIC. De forma més atraient cap als alumnes hem posat en marxa aquest projecte on hem pretès que abans de finalitzar l’Educació Primària ho adquirissin. 

Entrevistador: Com valores l’experiència?

Alumna UOC: Positiva. Es van mostrar interessats per la iniciativa i motivats en aprendre.

Entrevistador: Va ser difícil cercar i determinar les activitats envers les NEE d’aquests alumnes?

Alumna UOC: La veritat és que una mica si, perquè inicialment no vaig trobar un gran ventall de possibilitats per treballar amb els meus alumnes. Vaig haver de cercar molt per determinar i escollir aquells programes més adients i amb un nivell de comprensió apte per les seves necessitats.

Entrevistador: Particularment, com a docent, creus que manca formació en els docents en les TIC?

Alumna UOC: Crec que una gran part del professorat que porta molts anys de docència si, ja que són d’una generació més antiga on les TIC no eren presents en la formació i aprenentatges. Per això seria important que rebessin formació en les TIC, per poder portar a terme projectes interessants i ampliar el seu camp i manera d’aprenentatge.

Entrevistador: Quines avantatges creus que té el fet de treballar amb les TIC?

Alumna UOC: Crec que treballar amb les TIC no només suposa disposar d’una eina nova i útil per a cercar i conèixer, sinó per motivar i despertar l’interès dels alumnes vers el coneixement. Molts cop les TIC són enteses com a sinònim d’internet i és un error, amb tot el ventall de possibilitats que ofereixen podem crear projectes que ens ajudin a desenvolupar un procés d’aprenentatge significatiu i funcional.

Entrevistador: A partir d’ara, et plantejaràs realitzar més projectes com aquest on s’hagi d’utilitzat les TIC?

Alumna UOC: Si, la veritat és que és una manera diferent d’oferir l’aprenentatge a aquests alumnes amb NEE.

Entrevistador: Molt bé, gràcies per la teva atenció

Alumna UOC: Gràcies a tu, ha sigut un plaer.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada