Quan escrivim amb B i V amb alumnes amb NEE d’Educació Superior
Cas 2013-1
| |||
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
| |||
Els dos alumnes amb NEE d’Educació Superior han participat en aquest
projecte el qual destaca la vinculació de les normes ortogràfiques amb l’ús de les TIC. Han après a aprendre
significativament mitjançant la resolució d’un problema que era present en la
USEE, amb l’objectiu d’assolir i interioritzar les normes ortogràfiques de
l’ús de la B i la V abans de finalitzar l’Educació Primària.
| |||
Índex
|
Contingut
|
Observacions
| |
Context General
| |||
Experiència en
ensenyament
|
3 anys
|
---
| |
Experiència / Nivell
d’expertesa en l’ús de TIC
|
Les fa servir a
classe, a l’aula d’informàtica i a casa.
|
---
| |
Tipus d’escola
|
Escola pública
(Infantil i Primària)
| ||
Localització del
centre
|
Sant Pere de Ribes (Barcelona)
|
---
| |
Connexió
|
Internet
|
---
| |
Localització dels
recursos tecnològics
|
Classe (USEE)
|
Dins de la USEE hi han dos ordinadors amb
sistema operatiu Windows i connexió a internet, un projector i un escàner.
| |
Situació sòcio -
econòmica dels alumnes
|
Classe mitja
|
---
| |
Context de la història o cas
| |||
Nivell dels alumnes
|
Educació Superior (11-12
anys)
|
Al tractar-se d’una USEE cadascun d’aquests dos
alumnes té un nivell, tot i estar dintre dels mateix curs (6è). El seu ritme
de treball és diferent. Per aquest motiu a l’hora treballar cal tenir en
compte que no hi ha un nivell estandarditzat a l’aula i que per tant, els
aprenentatges han de ser graduals.
| |
Àrea / unitat
|
Llengua
|
Els contingut principal que es
treballa forma part d’aquesta àrea, i ens centrem en l’ortografia amb l’ús de la B i la V
| |
Fites en la història
| |||
Activitats
planificades a la sessió o unitat
|
ACTIVITAT 1:
Contingut. Normes
d'ús de la B i la V
Pràctica. Completar
amb B i V
|
Mitjançant aquestes quatre activitats
els alumnes poden assolir i interioritzar les normes d’ús de la B i la V.
| |
ACTIVITAT 2:
Contingut. Paraules
homòfones amb B i VPràctica. Completar amb paraules homòfones | |||
ACTIVITAT 3: Distribuïda en tres activitats
| |||
ACTIVITAT 4: Avaluació.
Jocs interatius per avaluar l’ús de la B i la V
| |||
Nivell
d’aprenentatge
esperat
|
Diferenciar i aplicar correctament l’ús de la B i la
V.
Identificar i fer un bon ús de les TIC
Adquirir habilitats per millorar l’escriptura,
l’ortografia i agilitat amb l’ús del ratolí i teclat.
|
A l’hora de avaluar els aspectes
assenyalats s’hauran de tenir en compte el nivell de cada alumne.
| |
Tipus d’activitat
|
Aplicació de les TIC
de manera funcional i significativa
|
---
| |
Activitats de la història o cas
| |||
Tecnologies
utilitzades
|
Ordinadors
amb connexió a internet i projector.
|
---
| |
Raó per la qual la
fa servir
|
Interioritzar les
normes d’ús de la B i la V de manera dinàmica i atractiva per aquest alumnat.
|
---
| |
Naturalesa de las
activitats (tasques cognitives a realitzar)
|
Utilització d’eines per facilitar l’aprenentatge
sobre les normes d’ús de la B i la V.
|
---
| |
Dificultats trobades
|
Diferents ritmes d’aprenentatge i
certes dificultats inicials en la manipulació de l’ordinador.
|
Alumne amb retard
mental lleu
Alumne amb TEA
| |
Ajuda /
col·laboració emprada
|
La mestra orienta i ajuda als alumnes però deixa
que ells actuïn de manera individual.
Col.laboració de l’educadora social.
|
---
| |
Rol del professor
|
Guia del procés,
mediador, proporciona les activitats estructurades.
|
---
| |
Rol de l’estudiant
|
Descobrir els avantatges de l’ús de les TIC,
explorador i adquirir normes d’ús de la B i la V.
|
---
| |
Resultats
| |||
Observacions
|
Els alumnes realitzen l’activitat requerida, la qual
forma part d’un procés d’aprenentatge significatiu en el qual les TIC tenen
un paper molt important.
|
---
| |
Avaluació de
l’aprenentatge
|
El resultat és satisfactori.
|
---
| |
Lliçó apresa pel
professor
|
Aquests dos alumnes poden fer aquest tipus d’activitat sense massa
dificultat, però que cal orientar-los, donar-lis suport i proporcionar
les eines adequades per crear un canvi conceptual
|
---
|
Història complerta
|
Entrevistador: Bon dia Berta, gràcies per tenir aquesta entrevista.
Alumna UOC: Gràcies a tu, jo encantada.
Entrevistador: Primer de tot, per ubicar-me, a quina escola treballes?
Alumna UOC: Al CEIP Els Costerets, és una escola pública d’Educació Infantil i
Primària que pertany a la comarca del Garraf.
Entrevistador: Quina tasca desenvolupes?
Alumna UOC: Sóc mestra d’educació especial dintre de la USEE del centre.
Entrevistador: Tenint en compte les necessitats educatives especials que tenen els teus
alumnes a la USEE, disposes dels recursos necessaris per atendre’ls segons la
seves necessitats?
Alumna UOC: És cert que tot i disposar d’una educadora
social i certs reforços d’una mestra en determinades sessions, moltes vegades
no estan distribuïdes com deurien i es nota la manca de recursos per atendre
a aquests alumnes, ja que cadascun presenta unes necessitats concretes.
Entrevistador: Ens podria parlar de la importància de les TIC en la seva aula?
Alumna UOC: A la USEE prenen un paper important les TIC.
Durant el primer trimestre, per exemple, s’ha
realitzat una activitat d’Ortografia en Llengua Castellana sobre l’ús de la B
i la V. Han participat dos dels alumnes de la USEE, de Cicle Superior.
Entrevistador: Com va sorgir las idea?
Alumna UOC: Després d’estar cada curs acadèmic treballant la
ortografia i trobar tant de problemes alhora de distingir entre la B i la V,
va sorgir la idea de treballar-ho per mitjà de les TIC. De forma més atraient
cap als alumnes hem posat en marxa aquest projecte on hem pretès que abans de
finalitzar l’Educació Primària ho adquirissin.
Entrevistador: Com valores l’experiència?
Alumna UOC: Positiva. Es
van mostrar interessats per la iniciativa i motivats en aprendre.
Entrevistador: Va
ser difícil cercar i determinar les activitats envers les NEE d’aquests
alumnes?
Alumna UOC: La veritat és que una mica si, perquè inicialment no vaig trobar un gran
ventall de possibilitats per treballar amb els meus alumnes. Vaig haver de
cercar molt per determinar i escollir aquells programes més adients i amb un
nivell de comprensió apte per les seves necessitats.
Entrevistador: Particularment, com a docent, creus que manca formació en els docents en les TIC?
Alumna UOC: Crec que una gran part del professorat que porta molts anys de docència
si, ja que són d’una generació més antiga on les TIC no eren presents en la
formació i aprenentatges. Per això seria important que rebessin formació en
les TIC, per poder portar a terme projectes interessants i ampliar el seu
camp i manera d’aprenentatge.
Entrevistador: Quines
avantatges creus que té el fet de treballar amb les TIC?
Alumna UOC: Crec que treballar amb les TIC no només suposa disposar d’una eina nova i
útil per a cercar i conèixer, sinó per motivar i despertar l’interès dels
alumnes vers el coneixement. Molts cop les TIC són enteses com a sinònim
d’internet i és un error, amb tot el ventall de possibilitats que ofereixen
podem crear projectes que ens ajudin a desenvolupar un procés d’aprenentatge
significatiu i funcional.
Entrevistador: A partir d’ara, et plantejaràs realitzar més
projectes com aquest on s’hagi d’utilitzat les TIC?
Alumna UOC: Si, la veritat és que és una manera diferent
d’oferir l’aprenentatge a aquests alumnes amb NEE.
Entrevistador:
Molt bé, gràcies per la teva atenció
Alumna UOC: Gràcies a tu, ha sigut un plaer.
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada