divendres, 11 de gener del 2013

BASE KITE - PROPI PROCÉS D'APRENENTATGE

Propi procés d’aprenentatge


Cas 2013-1
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
Una alumna de la UOC, estudiant de Psicopedagogia, ha participat en la realització d’un seguit de Proves d’Avaluació Continuada amb l’objectiu d’adquirir una sèrie de coneixements, en les quals ha estat partícip d’un procés d’aprenentatge significatiu en el que destaquen les TIC com a eina principal, motivadora i funcional. Durant aquest procés s’ha partit dels coneixements previs i del que ha après, i s’ha tingut constància de la realització de les diferents activitats proposades a les Proves d’Avaluació Continuada (debat, mapes conceptuals, projecte, autoavaluació, bloc, fòrum, etc).
Índex
Contingut
Observacions
Context General
Experiència en ensenyament
3 anys
---
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
Cursos de formació: “TIC per a docents” i “Joomla. Crea, gestiona i actualitza el lloc Web del teu centre
Les fa servir a casa, per estudiar la llicenciatura i a l’escola on treballa.

---
Tipus d’escola
Universitat (UOC)
La UOC és una universitat en línia reconeguda internacionalment, amb una comunitat de més de 60.000.
Localització del centre

Universitat en línia catalana transversal amb presencia internacional (http://www.uoc.edu/portal/es/index.html)
Diverses seus UOC presencials
Connexió
 Internet
---
Localització dels recursos tecnològics
Diverses
La localització dependrà de l’estudiant.
Situació sòcio - econòmica dels alumnes
Classe mitja - alta
---
Context de la història o cas
Nivell dels alumnes
Diplomada en Magisteri, especialitat educació especial.
Cursant Llicenciatura de segon cicle (Psicopedagogia).
Nivell alt de les noves tecnologies
---
Àrea / unitat
Noves tecnologies de la informació i la comunicació en l’educació
---
Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
      
   Recerca de canvi conceptual i aprenentatge significatiu vers NTICEDU a partir de:

-       Avaluació Inicial

-       Blog
Dins de les activitats esmentades s’ha de fer referència a la realització del debat, mapes conceptuals, informes, disseny d’activitats, rubriques d’avaluació i continuïtat de publicacions al blog.
PAC1: De la teoria a la pràctica argumentada.
     PAC2: Síntesi de coneixement. Canvi conceptual.
PAC3: Projecte final
Nivell
d’aprenentatge  esperat
Comprendre la relació entre ciència, tecnologia, societat-cultura i educació. 
Aprendre a aprendre significativament.
---
Tipus d’activitat
Activitats d’avaluació continuada
Aquestes activitats són majoritàriament individuals, excepte el debat que s’ha realitzant  en grup.
Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades
Ordinador amb connexió a internet; Microsoft Word, Microsoft PowerPoint i Microsoft Excel; programari Cmaptools i blogger; escàner i impressora.
---
Raó per la qual la fa servir
Com a eina tecnològica per potenciar l’aprenentatge significatiu i funcional.
---
Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a realitzar)
Activitats portades a terme amb les TIC
---
Dificultats trobades
Coneixements previs, certes dificultats amb l’utilització del programari cmaptools i exigència en el seguiment de l’Avaluació Continuada.
---
Ajuda / col·laboració emprada
Ajuda dels companys de l’aula al fòrum per resoldre dubtes i, funció mediadora i orientadora de la consultora de l’assignatura.
---
Rol del professor
Mediador, orientador i ajudant per resoldre dubtes.
---
Rol de l’estudiant
Exploradora, participativa, adquirir nous coneixements sobre les TIC, participar activament en el procés d’E-A.
Formant part d’un procés d’aprenentatge significatiu
Resultats
Observacions
Els alumnes realitzen l’activitat requerida, formant part d’un procés d’aprenentatge significatiu on les TIC adquireixen un paper molt important.
---
Avaluació de l’aprenentatge
Realitza durant tot el procés d’aprenentatge a partir de les activitats d’avaluació continuada. El resultat és molt satisfactori.
---
Lliçó apresa pel professor
Les activitats proposades es poden realitzar sense problemes però és important disposar de les eines i recursos necessaris.
Es valora l’esforç i dedicació portat a terme.
---


Història complerta
Entrevistador: Bon dia Berta, gràcies per tenir aquesta entrevista.

Alumna UOC: Gràcies a tu, encantada.

Entrevistador: Endavant doncs, des de quant estudies a la UOC?

Alumna UOC: Fa 3 anys. Porto cinc trimestres a la UOC.

Entrevistador: Per què vas escollir cursar uns estudis on-line i amb la UOC?

Alumna UOC: Principalment perquè em permetia estar disponible en el món laboral donat que són interina/substituta a la borsa de Catalunya i, perquè alhora em formava i podia complementar els meus estudis de mestre amb aquesta Llicenciatura. Respecte la UOC vaig informar-me de totes les opcions i tothom me la va recomanar.

Entrevistador: Creus que estudiar a distància té avantatges o inconvenients?

Alumna UOC: Penso que té avantatges alhora de poder realitzar l’estudi, seguiment i treball al teu ritme i segons la teva disponibilitat, però alhora té certs inconvenients com haver de tenir molta força de voluntat per realitzar les tasques a realitzar i en les quals t’has d’autoformar i fer-ne un seguiment.

Entrevistador: De les assignatures que has cursat fins ara, quina ha sigut l’ha que t’ha proporcionat coneixements més pràctics?

Alumna UOC: L’assignatura de Noves Tecnologies de la Informació i la Comunicació en Educació.

Entrevistador: Per què?

Alumna UOC: Perquè a partir de la pràctica he adquirit nous aprenentatges reflectits en  les diferents tasques a realitzar: una avaluació inicial dels conceptes i coneixements inicial, un debat sobre determinisme tecnològic i el social, un mapa conceptual utilitzant el programa cmaptools fent referència a les TE, un informe sobre la relació entre ciència tecnologia i societat; i un projecte on es posessin en pràctica tots els coneixements.

Entrevistador: Què és el que més t’ha agradat realitzar de tot el que s’ha fet en l’Avaluació Continuada?

Alumna UOC: La creació del blog i seguiment d’aquest. Tenia com objectiu seguir la nostra pròpia avaluació de l’assignatura a mode de portafoli.

Entrevistador: Respecte el projecte final, que destacaries?

Alumna UOC: El projecte final també ha sigut una activitat molt interessant a realitzar. Veure com un problema real d’uns alumnes es podia millorar amb les TIC (feien de mediadores) i aportaven aspectes positius i aprenentatges significatius. També, gràcies al projecte he pogut posar en practica coneixements de l’assignatura i aprendre a partir de problemes.

Entrevistador: Creus que les TIC t’han ajudat a adquirir un aprenentatge significatiu i pràctic?

Alumna UOC: Si ja que tot i tenir un domini força avançat de les TIC aquests s’han ampliat gràcies a tot el treball portat a terme durant els anys estudiant a la UOC.  Les TIC són una eina important en la vida diària que m’han ajudat a mantenir la motivació en els meus estudis.

Entrevistador: Tenint en compte la pregunta anterior, penses que has realitzat un aprenentatge significatiu?

Alumna UOC: Si. Gràcies al debat he pogut treballar col·laborativament, ajudar i intercanviar opinions amb altres companys, he après a argumentar, a realitzar mapes conceptuals i reflexionar en els informes.

Entrevistador: Per tant, s’ha produït en tu un canvi conceptual respecte a l’inici de l’assignatura?

Alumna UOC: Si. Aquest canvi l’he notat més en les últimes activitats on m’he adonat del procés d’aprenentatge. Aquest procés d’aprenentatge ha estat més notable en els dos mapes conceptuals realitzats, on es percep el canvi conceptual produït.

Entrevistador: Per finalitzar, com acabaries?

Alumna UOC: Diria que les TIC són molt importants tant a l’aula com a eina de recerca, com en la societat, ja que són unes eines mediadores d’aprenentatge significatiu.

Entrevistador: Molt bé, fins aquí la nostra entrevista, gràcies per la teva atenció.

Alumna UOC: Gràcies a tu.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada