dimarts, 20 de novembre del 2012

ANALISI COMPARATIU DELS MAPES CONCEPTUALS



Si comparem el mapa conceptual inicial amb el mapa conceptual final es pot observar com les interrelacions i intercanvis entre els termes principals s’han ampliat i s’han augmentat els intercanvis entre els diferents nodes. D’aquesta manera s’ha produït una ampliació en el disseny i entre les relacions dels conceptes.
Es pot observar com a dalt de tot es troba el CTS. Si descendim ens trobem amb el “Teixit sense costures” el qual influeix en l’àmbit social (sociodeterminisme) i tecnològic (tecnodeterminsime). En la posició central del mapa es troben els conceptes claus sobre els quals es desenvolupen la resta de connexions (ciència, societat i tecnologia), més complexes pel treball dels mòduls, article i debat. Si anem baixant ens trobem amb conceptes subordinats dels principals. Altres nodes que són secundaris però que sorgeixen d’aquests nodes principals són la Revolució tecnològica, Societat del coneixement, Noves tecnologies, Tecnologia educativa i els fonaments de la Tecnologia educativa (Psicologia, Teoria de la comunicació i Tecnologia de la informació).
El nombre de relacions entre els nodes es va complicant a mesura que aprofundim en el mapa conceptual. Aquestes relacions són més causals, tot comparant-se amb el mapa inicial. També són més descriptives perquè s’anomena de manera breu els factors claus que les determinen.
El mapa conceptual s’expandeix gràcies a l’aparició de nous termes. Amb aquests nous termes l’elaboració del mapa es complica una mica, ja que hi ha posicions de nodes amb relacions directes i d’altres indirectes que es donen entre els termes, tot marcant la direcció dels enllaços amb fletxes de manera unidireccional i bidireccional.
Pel que fa als nodes arrel estan enllaçats a més d’un concepte. Això s’ha fet per explicar les relacions establertes entre els conceptes principals: ciència, societat i tecnologia. Hi ha enllaços directes i d’altres indirectes.
Els enllaços directes han estat inclosos perquè dos conceptes comparteixen la mateixa informació. En canvi els enllaços  indirectes estan incloses quan un concepte ha originat una informació que complementa a un altre concepte.
En el mapa conceptual inicial els nodes només estan enllaçats a un sol concepte.

El nombre màxim d’enllaços per completar un concepte ha sigut de deu. En la descripció dels “Mites” es on he necessitat aquesta quantitat. Tot i això, la informació expressada sobre el concepte es la que es requeria. He utilitzat els enllaços necessaris en cada concepte per discriminar les diferències i les informacions significatives. En canvi, en el mapa inicial no he necessitat tants enllaços per descriure un concepte, amb un he tingut prou, ja que en aquest mapa em vaig centrar en posar els conceptes claus que es demanaven sense centrar-me en les característiques, influències, etc. Els enllaços que he utilitzat he tractat que fossin conjuncions, noms, verbs i preposicions.
Respecte els nodes, he intentat que tots tinguessin sortida, és a dir, que estiguessin enllaçats a més d’un concepte. El nombre de nodes supera al d’enllaços.
Pel que fa als criteris d’avaluació sobre el mapa conceptual final, és important destacar la precisió i exactitud inclosa en ell. Penso que aquest criteri es compleix, ja que he intentat incloure tota la informació més important de l’article de Domènech i Tirado, del primer mòdul de l’assignatura de Noves tecnologies de la informació “Educació i tecnologia: fonaments teòrics” de J. Cabero i el debat CTS realitzat en la Prova d’avaluació continua 1.

Per tant, la informació seria la demanada. Gràcies a aquest treball d’aprofundiment dels diferents materials he aconseguit enllaçar-ho tot  i organitzar-ho de manera clara i entenedora.

MAPA INICIAL
http://cmapspublic2.ihmc.us/rid=1L58GFWBL-1JDRYQ3-5F/PAC%202_%20Berta%20Madrid_Cmaps%20inicial.cmap


MAPA FINAL

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada