diumenge, 9 de desembre del 2012

PROJECTE TIC I APRENENTATGE SIGNIFICATIU



FITXA DE DISSENY
Títol de l’activitat
Cuando escribimos con B y con V?
Descripció dels agents
Agents personals:
  • Aprenents: Dos alumnes de 6è, de la Unitat d’educació especial (USEE) de l’escola Els Costerets.
  • Mediadors: Educadora (Vanesa) i mestra - tutora d’educació especial (Berta Madrid).
Tecnologia mediadora: PC de taula amb connexió a Internet amb activitats preparades i projector.

Descripció del problema de partença
La Unitat d’educació especial (USEE) està formada per 6 alumnes d’edats compreses entre 7 i 12 anys. Els alumnes que intervenen en aquesta activitat són dos alumnes de Cicle superior (6è) amb Necessitats educatives especials. Un d’ells té Retard Mental i l’altre Trastorn de l’espectre autista (TEA). Al tractar-se d’alumnes amb NEE el seu nivell de comprensió i continguts és de segon de primària, per aquest motiu hem optat per desenvolupar i aprofundir en un contingut d’ortografia que portem treballant altres cursos en Llengua Castellana com és l’ús de la B i la V però que encara no ha quedat interioritzat.
  
Al llarg d’aquests cursos, amb tots els alumnes de la USEE i en especial amb Pol, hem treballat l’autonomia personal i la comunicació verbal. Per aquest motiu aquests alumnes ja tenen adquirits els aspectes d’autonomia personal, i el següent pas en la seva formació és l’adquisició del bon ús de l’ortografia, ja que aquesta és de gran importància, perquè si no escriuen correctament les paraules els hi pot cambiar el seu significat, originant algun error; ja que si no entenen bé el que escriuen i com ho escriuen les idees no podran ser captades ni emmagatzemades en el seu cervell. Per això és important que, entre d’altres continguts, interioritzin les normes d’ús de la B i la V abans de finalitzar l’educació primària, ja que una bona ortografia els pot ajudar a aconseguir un major rendiment en els seus coneixements.
En resum, que puguin escriure correctament les paraules que utilitzen i tinguin vehicles d’incorporació per les noves. Això implicarà:
-       Ajudar-los a escriure segons les normes socials.
-       Proporcionar-los tècniques.
-       Desenvolupar-los la consciència ortogràfica.
-       Aguditzar la memòria visual.
-       Incrementar la seva capacitat d’aprenentatge.

Així doncs, partint d’aquest fet, la mestra plantejarà a aquests alumnes aprofundir en l’ús correcte de la B i la V a partir de les TIC, ja que l’ortografia s’aprèn el 83% per la vista, l’11% per l’oïda i el 6% pels altres sentits. Per això, quantes més alternatives s’ofereixin a aquest alumnat, menys problemes d’aprenentatge sorgiran. Així doncs, un aprenentatge que de ben segur es transformarà en significatiu i funcional pel seu futur escolar.
 
Tipologia de problema segons la classificació de Jonassen
Es tracta d’un problema de manca d’interiorització i comprensió sobre l’ús de la B i la V. Tot i que les activitats plantejades parteixen d’uns coneixements concrets sobre les normes d’ús, també requereix dels coneixements que recorden d’altres cursos els alumnes.
Segons Jonassen, a més d’identificar el tipus de problema amb el qual es treballa, cal concretar tres elements:
  • Estructuració: Es tracta d’un problema força estructurat ja que es dóna en el context de l‘educació formal, a una aula concreta (USEE), i requereix un nombre limitat de regles que s’organitzen de manera previsible. La tutora dóna unes pautes de treball i instruccions de presentació del contingut d’aprenentatge a partir d’una presentació per mitjà del projector,  tot afavorint l’interés d’aquests alumnes.
  • Complexitat: És evident que hi ha diverses variables que actuen segons les normes d’ús de la B i la V. Per tant, els alumnes han d’estar molt atents i conscients de les normes que es plantegen.
  • Especificitat de camp: Es tracta d’un problema determinat i específic dins l’àrea d’ortografia de Llengua Castellana.
Presentació del problema
a)    Com apareix a la vida quotidiana:
Apareix en la vida quotidiana d’aquests alumnes durant una sessió d’expressió escrita on elaborant un text descriptiu els hi sorgeixen dubtes de com escriure determinades paraules que contenen B i V. Per tant, ens preguntem entre tots:
-     Coneixem les normes de la B i la V?
-     Quan escrivim amb B?
-     Quan escrivim amb V?
Partint d’aquí, al veure que aquests alumnes no recorden les normes ortogràfiques de l’ús de la B i la V ens plantegem com abordar aquests continguts de manera que no els hi passi desapercebut i puguin interioritzar-ho.

b)    Estratègies del mediador per “problematitzar” el punt de partença
-       Les activitats d’aprenentatge estan situades en un entorn d’aprenentatge pels alumnes.
-       Els alumnes expressen el que recorden de les normes ortogràfiques de l’ús de la B i la V. S’apunta a la pissarra per posteriorment comprovar els encerts i/o errors.   

Context de l’activitat
L’activitat es duu a terme en l’àmbit de l’educació formal, en el context d’una aula específica, la Unitat d’educació especial (USEE) de l’escola Els Costerets. És l’escola on treballo pertanyent a una població de la comarca del Garraf.
Les activitats es realitzaran a la pròpia aula específica, la Unitat d’educació especial (USEE), la qual consta de 2 ordinadors (un per cada alumne), amb sistema operatiu Windows, connexió a Internet i recursos addicionals tals com la impressora, escàner, cascos i amplificadors de so. Per altra banda, l’aula té un projector connectat a un dels ordinadors on la mestra-tutora podrà mostrar, inicialment, els continguts concrets de les normes d’utilització de la B i la V.
Es realitzarà durant l’última hora del matí de dimecres, d’11:30 a 12:30h. A continuació s’adjunta l’horari dels alumnes:

Dilluns
Dimarts
Dimecres
Dijous
Divendres
9 -10





10 - 11





11 – 11:30
PATI
PATI
PATI
PATI
PATI
11:30 – 12:30


Ortografia








15 – 15:45





15:45 – 16:30






Característiques dels aprenents
Grup reduït de 2 alumnes de la Unitat d’educació especial (USEE) pertanyents al Cicle Superior (6è de Primària) de l’escola Els Costerets. 
Són uns alumnes que necessiten el suport i la supervisió de l’adult, en diferent grau depenent de les seves capacitats. Per tal de conèixer en més deteniment a aquests dos alumnes, es farà una breu descripció, tot utilitzant noms falsos:
  • Marc: Alumne repetidor, de 13 anys que actualment està cursant el seu últim a l’escola pública. Pateix un retard mental lleu, amb certes dificultats per interaccionar i participar amb els altres. És molt treballador amb bona predisposició i atent. Per altre banda se li han de pautar molt els continguts a treballar per tal que pugui realitzar certes activitats autònomament.
  • Pol: Alumne de 12 anys que actualment està cursant el seu últim any a l’escola pública. Pateix un Trastorn d’Espectre Autista. Al ser un TEA té moltes dificultats per interaccionar i socialitzar-se amb els companys i mestres.  Li costa connectar i has d’estar pendent d’ell en tot moment perquè continuï amb el ritme de treball de la resta. Té unes bones capacitats de treball i d’aprenentatges apresos. Facilitat per memoritzar i recordar continguts. També se li han de pautar molt els continguts a treballar i un adult ha de guiar-lo en la realització de les tasques.
Competències especifiques
Les competències són  les capacitats de posar en pràctica els diferents coneixements, habilitats, pensaments, caràcter i valors de manera integral en les diferents interaccions que tenen els èssers humans en els diferents àmbits.

En aquest cas, les competències específiques utilitzades són:
-   Competència personal: competència d’autonomia i iniciativa personal.
-   Competència comunicativa: competència comunicativa lingüística i audiovisual.
-   Competència metodològica: tractament de la informació i competència digital.

- Competència d’aprendre a aprendre: estratègies cognitives d’exploració i
  descobriment, d’elaboració i organització de la informació.
                                 
Objectius
-       Aprendre a moure’s en el món de les noves tecnologies.
-       Familiaritzar-se i utilitzar adequadament les TIC.
-       Adquirir habilitats per millorar l’escriptura, ortografia i agilitat amb l’ús del ratolí i teclat.
-       Participar activament en les activitats proposades.
-       Aprendre els conceptes d’ús de la B i la V
-       Diferenciar i aplicar correctament l’ús de la B i la V.
-       Reflexionar sobre els aprenentatges adquirits. 

Continguts
Conceptuals
-       Ortografia: normes de la B i V.
-       Internet: ús i funcionalitat.
-       Jocs interactius d’aplicació de la B i V: ús i aplicació.
Procedimentals
-       Realització d’un llistat de paraules tot utilitzant correctament la B i la V.
-       Elaboració de frases o textos sense errades ortogràfiques.
-       Reproducció correcta de les paraules dictades amb B i V.
-       Utilització correcta de les TIC.
Actitudinals
-       Interès i curiositat per aprendre l’ús de les TIC.
-       Conscienciació de l’ús correcte de la B i la V.
-       Respecte al material utilitzat.
-       Actitud positiva al llarg de totes les activitats d’aprenentatge.
 
Previsió de la seqüència d’activitats i orientacions
Inicialment es fa una pluja d’idees on es comenta amb els alumnes el que coneixen i/o recorden de les normes ortogràfiques en l’ús de la B i la V, tot essent conduit per la mestra-tutora.

A continuació, es proposen les següents activitats a treballar:








Activitat 1

a)     Contingut. Normes de la B i la V: Explicació del contingut i posterior realització d’activitats. http://contenidos.santillanaenred.com/jukebox/servlet/GetPlayer?p3v=true&xref=200601271318_PRE_0_-1688692428&mode=1&rtc=1001&locale=es_ES&cache=false (pantalla 1 i 2)

La mestra explicarà als alumnes les normes de la B i la V per mitjà del següent link. Mitjançant el projector els alumnes podran observar a la pantalla les normes i continguts importants de l’ús de la B i la V.

b)    Pràctica: Activitat per completar amb B o V: http://www.ceipjuanherreraalcausa.es/Recursosdidacticos/QUINTO/Lengua/U08/0803.htm

Els alumnes després d’haver escoltat les normes de la B i la V hauran de realitzar la següent activitat on hauran de completar i demostrar la comprensió sobre l’ús correcte de la B i la V.












Activitat 2

a)     Contingut. Paraules semblants amb la B i la V: Explicació del contingut sobre paraules semblants i posterior realització d’activitats.

La mestra explicarà als alumnes com hi ha paraules que sonen igual però que s’escriuen diferent. En aquest cas, passarà amb la grafia B i V. Per mitjà del següent link tot projectat a la pantalla la mestra explicarà exemples d’algunes d’aquestes paraules

b)    Pràctica: Activitat de paraules semblants amb la B i la V:  http://contenidos.educarex.es/mci/2006/08/letras/parecidas_b_v/index.html (segona pantalla).

Els alumnes després d’haver escoltat les explicacions hauran de realitzar, per mitjà del següent link, un seguit d’activitats on, segons el context, hauran de seleccionar la paraula “semblant” corresponent.





Activitat 3 Distribuïda en tres activitats. Duració d’uns 15-20 minuts en cadascuna.

a)     Dictat de paraules amb B i V estructurades per blocs: http://contenidos.educarex.es/mci/2006/08/letras/practica_b_v/index.html

Els alumnes hauran de realitzar un seguit d’activitats distribuïdes per blocs. Inicialment seleccionaran un bloc de dos exercicis i segons la resolució s’anirà augmentant. Hauran d’escoltar el dictat de paraules i anar escrivint de manera correcta amb B o V.



Els alumnes hauran de realitzar una activitat on hauran de relacionar les síl·labes adequades en la paraula corresponent.



Els alumnes hauran de realitzar una sopa de lletres amb paraules predeterminades amb B i V.




Activitat 4
Avaluació. Jocs interactius per avaluar l’ús de B i V correctament: http://www.supersaber.com/carreraBV.htm i http://www.vedoque.com/juegos/juego.php?j=Ortonave

Per tal de finalitzar amb aquest aprenentatge, a mode d’avaluació, es comprovarà per mitjà de dos jocs interactius l’aprenentatge que han fet sobre les normes de la B i la V.


    Fonamentació psicopedagògica
A través d’un conjunt d’activitats properes als alumnes, es promou l’aprenentatge autònom i significatiu a través de l’aprenentatge i ús de les NTIC, en aquest cas a través de l’ordinador. Aquest recurs tecnològic i educatiu contribueix a resoldre problemes en un entorn d’aprenentatge, en aquest cas, s’empra com a estratègia de motivació i aprenentatge. D’aquesta manera, els alumnes aprenen fent i participen activament en el seu aprenentatge, fet que implica un procés d’exploració i descobriment a través de les aplicacions de la web.   A través de l’adquisició de nous coneixements, els alumnes construeixen i modifiquen els seus esquemes mentals i en aquest procés intel·lectual d’organització del nou coneixement i adaptació a les demandes de l’ambient, Piaget comenta que hi participen dos processos:
-  Assimilació: amb l’adaptació a la nova experiència interpretant-la en funció dels esquemes mentals existents.
-  Acomodació: on es modifica els esquemes existents per explicar millor la nova experiència. Piaget afirmava que la percepció és central per tot.

En el procés d’ensenyament i aprenentatge, cal tenir en compte el que l’alumne és capaç de fer i aprendre i en quin moment de desenvolupament es troba, per tant, en el context d’educació formal s’ha de tenir en compte aquestes possibilitats en la selecció d’objectius i continguts així com, en el disseny i planificació d’activitats. Segons les aportacions de Piaget, els alumnes es troben en l’estadi d’operacions concretes (6 -12 anys), és a dir, tenen un pensament lògic sobre objectes concrets. Tanmateix, cal tenir present els coneixements previs que ha construït l’alumne ja que al iniciar un nou aprenentatge, ho fa a partir dels conceptes i coneixements que ha adquirit a través de la seva experiència, i utilitzarà com a instrument de lectura i representació, fet que condicionarà el resultat del seu aprenentatge.

Introduir l’ús de l’ordinador per aprendre unes normes d’ortografia permet que l’aprenentatge sigui més atraient cap als alumnes, captant la seva atenció, interès i motivació, seguint millor les explicacions dels docents i comprenent millor els continguts a treballar, de manera que poden realitzar uns aprenentatge més significatius. A més, aquests alumnes poden adoptar un paper més actiu en les activitats, participant de manera més directa i autònomament.  Però tot i això hem de tindre en compte el que diu Vygotsky, el qual deia que els alumnes són agents actius i exploradors però l’aprenentatge millora a través de la participació guiada d’un expert i en aquest cas, el docent és el guia de l’activitat d’aprenentatge que ajuda a l’alumne en l’activitat constructiva a través de la interacció social i el recurs de la tecnologia educativa com a instrument mediador; d’aquesta manera, es potencia l’aprenentatge a la zona de desenvolupament pròxim (ZDP). Es tracta doncs de potenciar al màxim el desenvolupament de l’alumne i per això, el mestre ha de guiar i ajudar al infant a progressar per a què posteriorment, ell pugui aprendre sol. Per tant, per a potenciar un aprenentatge significatiu és necessari relacionar els nous continguts i conceptes que es presenten amb els coneixements que té assimilats l’alumne.

Respecte el constructivisme aquest parteix dels següents supòsits segons Jonassen (1999):
-       El coneixement es construeix.
-       La realitat (el sentit que construïm del món) es troba a la ment.
-       Així doncs, hi ha múltiples perspectives del món.
-       El coneixement es construeix partint de les interaccions amb el medi ambient.
-       Així doncs, el coneixement es troba ancorat i indexar en contextos rellevants.
-       Per consegüent, el coneixement no es pot transmetre.
-       El significat es negocia de forma social.
-       La construcció del coneixement s’estimula per necessitat o desig de saber.
-       El significat i el pensament es distribueix entre la cultura i la comunitat en que vivim i les eines que utilitzem.
-       No tot el significat es crea de la mateixa manera.

Per tant, si s’accepten aquests supòsits, podem extreure els principis d’un aprenentatge significatiu:
  • Actiu: l’alumne es compromet a participar en el procés d’ensenyament i aprenentatge.
  • Constructiu: l’alumne adapta les noves idees al coneixement previ per donar-li sentit i significativitat.
  • Col·laboratiu: els alumnes treballen en comunitats d’aprenentatge i construcció del coneixement.
  • Intencional: l’alumne pretén aconseguir un objectiu cognitiu de manera activa i intencional.
  • Conversacional: aprendre és un procés social tant a l’escola com fora d’ella.
  • Contextualitzat: les activitats d’aprenentatge estan situades en tasques del món real a través d’un entorn d’aprenentatge basat en algun cas.
  • Reflexiu: els alumnes expressen el que han après i reflexionen sobre els processos i decisions implicats.
Procediments i criteris d’avaluació
Les activitats dissenyades han de permetre interioritzar i conscienciar als alumnes sobre l’ús correcte de la B i la V, tot familiaritzar-nos amb la tecnologia. Considero que l’ús de l’ordinador com a eina d’aprenentatge és un bon instrument que ajuda a visualitzar, estructurar i entendre més clarament els continguts d’aprenentatge (normes de la B i la V). Tot allò que desperti curiositat i interès és una bona estratègia d’aprenentatge.

Durant l’avaluació hi hauran diversos moments:
  • Avaluació inicial: on es valorarà inicialment els coneixements de que disposen sobre l’ús de la B i la V.
  • Avaluació continuada: durant la realització de les diverses activitats interactives proposades amb l’ordinador. Ens basarem en com actua cada alumne respecte els continguts i  l’actitud que mostren envers les activitats. Per tal de fer un seguiment es farà una graella d’observació per registrar aquests aspectes.
o   Graella d’observació:
Alumnes
Activitat 1
Activitat 2
Activitat 3
Activitat 4
Pol




Marc





  • Avaluació final: durant l’última activitat (activitat 4), on es valorarà el nivell d’aprenentatge adquirit sobre les normes d’ús de la B i la V. Es realitzarà una graella d’avaluació per tal de valorar el que han après.
o   Graella d’avaluació:
Alumnes
Quan escrivim amb B?
Quan escrivim amb V?
Enumera un seguit de paraules semblants i explica’m el significat
Pol



Marc




Els criteris d’avaluació seran:                                                       
  • La participació activa de l’aprenent.
  • Utilitzar correctament l’ordinador i conèixer els mecanismes de funcionament.
  • Saber escriure per mitjà del teclat.
  • La reflexió dels aprenentatges que va realitzant l’alumne.
  • Correcta resolució de les activitats plantejades.
Previsió de temporització
Les activitats es realitzaran des de finals de Novembre fins a finals de Desembre. Les sessions seran d’1 hora setmanal durant quatre setmanes, és a dir, 4 hores en total. S’haurà de tindre en compte el ritme de treball dels alumnes ja que depenent d’això s’allargarà o es reduiran les activitats. 

A continuació s’adjunta un calendari amb la previsió de realització de les sessions:

NOVEMBRE
Dilluns
Dimarts
Dimecres
Dijous
Divendres
Dissabte
Diumenge
26
27
28
Realització Activitat 1:
a) Normes de la B i V
b) Activitat per completar amb B i V.
29
30
1
2

DESEMBRE
Dilluns
Dimarts
Dimecres
Dijous
Divendres
Dissabte
Diumenge
3
4
5
Realització Activitat 2:
a) Paraules semblants amb B i V.
b) Activitat de paraules semblants amb B i V.
6
7
8
9
10
11
12
Realització Activitat 3: Tres activitats diferents per practicar amb l’ús de la B i V:
a) Dictat de paraules amb B i V.
b) Relacionar i completar en la casella corresponent.
c) Sopa de lletres amb paraules amb B i V.
13
14
15
16
17
18
19
Realització Activitat 4:
A mode d’avaluació, dos jocs interactius per avaluar els coneixements adquirits de la B i la V.
20
21
22
23

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada