FITXA DE DISSENY
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Títol de l’activitat
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Cuando escribimos con B y con V?
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Descripció dels agents
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Agents personals:
Tecnologia mediadora: PC de taula amb connexió a Internet amb
activitats preparades i projector.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Descripció del problema de
partença
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
La Unitat d’educació especial (USEE) està formada per
6 alumnes d’edats compreses entre 7 i 12 anys. Els alumnes que intervenen en aquesta
activitat són dos alumnes de Cicle superior (6è) amb Necessitats educatives
especials. Un d’ells té Retard Mental i l’altre Trastorn de l’espectre
autista (TEA). Al tractar-se d’alumnes amb NEE el seu nivell de comprensió i
continguts és de segon de primària, per aquest motiu hem optat per
desenvolupar i aprofundir en un contingut d’ortografia que portem treballant
altres cursos en Llengua Castellana com és l’ús de la B i la V però que encara
no ha quedat interioritzat.
Al llarg d’aquests cursos, amb tots
els alumnes de la USEE i en especial amb Pol, hem treballat l’autonomia
personal i la comunicació verbal. Per aquest motiu aquests alumnes ja tenen
adquirits els aspectes d’autonomia personal, i el següent pas en la seva
formació és l’adquisició del bon ús de l’ortografia, ja que aquesta és de
gran importància, perquè si no escriuen correctament les paraules els hi pot cambiar
el seu significat, originant algun error; ja que si no entenen bé el que
escriuen i com ho escriuen les idees no podran ser captades ni emmagatzemades
en el seu cervell. Per això és important que, entre d’altres continguts,
interioritzin les normes d’ús de la B i la V abans de finalitzar l’educació
primària, ja que una bona ortografia els pot ajudar a aconseguir un major
rendiment en els seus coneixements.
En resum, que puguin escriure correctament les paraules que utilitzen i
tinguin vehicles d’incorporació per les noves. Això implicarà:
-
Ajudar-los a escriure segons les
normes socials.
-
Proporcionar-los tècniques.
-
Desenvolupar-los la consciència
ortogràfica.
-
Aguditzar la memòria visual.
-
Incrementar la seva capacitat
d’aprenentatge.
Així doncs, partint d’aquest fet, la mestra plantejarà
a aquests alumnes aprofundir en l’ús correcte de la B i la V a partir de les
TIC, ja que l’ortografia s’aprèn el 83% per la vista, l’11% per l’oïda i el
6% pels altres sentits. Per això, quantes més alternatives s’ofereixin a aquest alumnat,
menys problemes d’aprenentatge sorgiran. Així doncs, un
aprenentatge que de ben segur es transformarà en significatiu i funcional pel
seu futur escolar.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tipologia de problema segons la
classificació de Jonassen
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Es tracta d’un problema de manca d’interiorització i
comprensió sobre l’ús de la B i la V. Tot i que les activitats plantejades
parteixen d’uns coneixements concrets sobre les normes d’ús, també requereix dels
coneixements que recorden d’altres cursos els alumnes.
Segons Jonassen, a més d’identificar el tipus
de problema amb el qual es treballa, cal concretar tres elements:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Presentació del problema
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
a) Com apareix a la vida quotidiana:
Apareix en la vida quotidiana d’aquests alumnes durant
una sessió d’expressió escrita on elaborant un text descriptiu els hi
sorgeixen dubtes de com escriure determinades paraules que contenen B i V. Per
tant, ens preguntem entre tots:
- Coneixem les normes de la B i la V?
- Quan escrivim amb B?
- Quan escrivim amb V?
Partint d’aquí, al veure
que aquests alumnes no recorden les normes ortogràfiques de l’ús de la B i la
V ens plantegem com abordar aquests continguts de manera que no els hi passi
desapercebut i puguin interioritzar-ho.
b) Estratègies del mediador per
“problematitzar” el punt de partença
- Les activitats d’aprenentatge
estan situades en un entorn d’aprenentatge pels alumnes.
- Els alumnes expressen el que
recorden de les normes ortogràfiques de l’ús de la B i la V. S’apunta a la
pissarra per posteriorment comprovar els encerts i/o errors.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Context de l’activitat
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L’activitat es duu a terme en l’àmbit de l’educació
formal, en el context d’una aula específica, la Unitat d’educació especial
(USEE) de l’escola Els Costerets. És l’escola on treballo pertanyent a una
població de la comarca del Garraf.
Les activitats es realitzaran a la
pròpia aula específica, la Unitat d’educació especial (USEE), la qual consta
de 2 ordinadors (un per cada alumne), amb sistema operatiu Windows, connexió
a Internet i recursos addicionals tals com la impressora, escàner, cascos i
amplificadors de so. Per altra banda, l’aula té un projector connectat a un
dels ordinadors on la mestra-tutora podrà mostrar, inicialment, els
continguts concrets de les normes d’utilització de la B i la V.
Es realitzarà durant l’última hora
del matí de dimecres, d’11:30 a 12:30h. A continuació s’adjunta l’horari dels
alumnes:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Característiques dels aprenents
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Grup reduït de 2 alumnes de la
Unitat d’educació especial (USEE) pertanyents al Cicle Superior (6è de
Primària) de l’escola Els Costerets.
Són uns alumnes que necessiten el
suport i la supervisió de l’adult, en diferent grau depenent de les seves
capacitats. Per tal de conèixer en més deteniment a aquests dos alumnes, es
farà una breu descripció, tot utilitzant noms falsos:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Competències especifiques
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Les competències són les capacitats de posar en pràctica els
diferents coneixements, habilitats, pensaments, caràcter i valors de manera
integral en les diferents interaccions que tenen els èssers humans en els
diferents àmbits.
En aquest cas, les competències
específiques utilitzades són:
- Competència personal: competència d’autonomia i iniciativa personal.
- Competència comunicativa: competència comunicativa lingüística i audiovisual.
- Competència metodològica: tractament de la informació i competència digital.
- Competència d’aprendre a aprendre: estratègies
cognitives d’exploració i
descobriment, d’elaboració i organització de la
informació.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Objectius
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- Aprendre a moure’s
en el món de les noves tecnologies.
- Familiaritzar-se i utilitzar
adequadament les TIC.
- Adquirir
habilitats per millorar l’escriptura, ortografia i agilitat amb l’ús del
ratolí i teclat.
- Participar activament en les
activitats proposades.
- Aprendre els conceptes d’ús de la
B i la V
- Diferenciar i
aplicar correctament l’ús de la B i la V.
- Reflexionar
sobre els aprenentatges adquirits.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Continguts
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Conceptuals
- Ortografia: normes de la B i V.
- Internet: ús i funcionalitat.
- Jocs interactius d’aplicació de la
B i V: ús i aplicació.
Procedimentals
- Realització d’un llistat de
paraules tot utilitzant correctament la B i la V.
- Elaboració de frases o textos sense errades ortogràfiques.
- Reproducció correcta de les
paraules dictades amb B i V.
- Utilització correcta de les TIC.
Actitudinals
- Interès i curiositat per aprendre
l’ús de les TIC.
- Conscienciació de l’ús correcte de
la B i la V.
- Respecte al material utilitzat.
- Actitud positiva al llarg de totes les activitats
d’aprenentatge.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Previsió de la seqüència
d’activitats i orientacions
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Inicialment es fa una pluja d’idees on es comenta
amb els alumnes el que coneixen i/o recorden de les normes ortogràfiques en
l’ús de la B i la V, tot essent conduit per la mestra-tutora.
A continuació, es proposen les següents activitats a
treballar:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fonamentació psicopedagògica
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A través d’un conjunt d’activitats properes als alumnes, es promou
l’aprenentatge autònom i significatiu a través de l’aprenentatge i ús de les NTIC, en aquest cas a través de
l’ordinador. Aquest recurs tecnològic
i educatiu contribueix a
resoldre problemes en un entorn d’aprenentatge, en aquest cas, s’empra
com a estratègia de motivació
i aprenentatge. D’aquesta manera, els alumnes aprenen fent i
participen activament en el seu aprenentatge, fet que implica un procés
d’exploració i descobriment a través de les aplicacions de la web. A través de l’adquisició de nous
coneixements, els alumnes
construeixen i modifiquen els seus esquemes mentals i en aquest procés
intel·lectual d’organització del nou coneixement i adaptació a les demandes
de l’ambient, Piaget
comenta que hi participen dos processos:
- Assimilació: amb l’adaptació a la nova experiència
interpretant-la en funció dels esquemes mentals existents.
- Acomodació: on es modifica els esquemes existents per explicar
millor la nova experiència. Piaget afirmava que la percepció és
central per tot.
En el procés d’ensenyament i aprenentatge, cal
tenir en compte el que l’alumne és capaç
de fer i aprendre i en quin moment de desenvolupament es troba, per
tant, en el context d’educació formal s’ha de tenir en compte aquestes
possibilitats en la selecció d’objectius i continguts així com, en el disseny
i planificació d’activitats. Segons les aportacions de Piaget, els
alumnes es troben en l’estadi d’operacions concretes (6 -12 anys), és a dir,
tenen un pensament lògic sobre objectes concrets. Tanmateix, cal tenir
present els coneixements previs
que ha construït l’alumne ja que al iniciar un nou aprenentatge, ho fa a
partir dels conceptes i coneixements que ha adquirit a través de la seva
experiència, i utilitzarà com a instrument de lectura i representació, fet
que condicionarà el resultat del seu aprenentatge.
Introduir l’ús de l’ordinador per aprendre unes normes d’ortografia
permet que l’aprenentatge sigui més atraient cap als alumnes, captant la seva
atenció, interès i motivació, seguint millor les explicacions dels docents i
comprenent millor els continguts a treballar, de manera que poden realitzar
uns aprenentatge més significatius. A més, aquests alumnes poden adoptar un
paper més actiu en les activitats, participant de manera més directa i
autònomament. Però tot i això hem de
tindre en compte el que diu Vygotsky,
el qual deia que els alumnes són agents actius i exploradors però
l’aprenentatge millora a través de la participació guiada d’un expert i en
aquest cas, el docent és el guia de l’activitat d’aprenentatge que ajuda a
l’alumne en l’activitat constructiva a través de la interacció social i el
recurs de la tecnologia educativa com a instrument mediador; d’aquesta
manera, es potencia l’aprenentatge a la zona de desenvolupament pròxim
(ZDP). Es tracta doncs de potenciar al
màxim el desenvolupament de l’alumne i per això, el mestre ha de guiar i
ajudar al infant a progressar per a què posteriorment, ell pugui aprendre
sol. Per tant, per a potenciar un aprenentatge significatiu és necessari
relacionar els nous continguts i conceptes que es presenten amb els
coneixements que té assimilats l’alumne.
Respecte el constructivisme aquest parteix
dels següents supòsits segons Jonassen (1999):
-
El coneixement es construeix.
-
La realitat (el sentit que construïm del món) es troba a la ment.
-
Així doncs, hi ha múltiples perspectives del món.
-
El coneixement es construeix partint de les interaccions amb el medi
ambient.
-
Així doncs, el coneixement es troba ancorat i indexar en contextos
rellevants.
-
Per consegüent, el coneixement no es pot transmetre.
-
El significat
es negocia de forma social.
-
La construcció del coneixement s’estimula per necessitat o desig de
saber.
-
El significat i el pensament es distribueix entre la cultura i la
comunitat en que vivim i les eines que utilitzem.
-
No tot el significat es crea de la mateixa manera.
Per tant, si s’accepten aquests supòsits,
podem extreure els principis d’un aprenentatge significatiu:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Procediments i criteris
d’avaluació
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Les activitats dissenyades han de permetre interioritzar i conscienciar
als alumnes sobre l’ús correcte de la B i la V, tot familiaritzar-nos amb la
tecnologia. Considero que l’ús de l’ordinador com a eina d’aprenentatge és un
bon instrument que ajuda a visualitzar, estructurar i entendre més clarament
els continguts d’aprenentatge (normes de la B i la V). Tot allò que desperti
curiositat i interès és una bona estratègia d’aprenentatge.
Durant l’avaluació hi hauran diversos moments:
o
Graella
d’observació:
o
Graella
d’avaluació:
Els criteris d’avaluació
seran:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Previsió de temporització
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Les activitats es realitzaran des de finals de Novembre fins a finals de
Desembre. Les sessions seran d’1 hora setmanal durant quatre setmanes, és a dir,
4 hores en total. S’haurà de tindre en compte el ritme de treball dels
alumnes ja que depenent d’això s’allargarà o es reduiran les activitats.
A continuació s’adjunta un calendari amb la previsió de realització de
les sessions:
|
diumenge, 9 de desembre del 2012
PROJECTE TIC I APRENENTATGE SIGNIFICATIU
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada