Des del
meu punt de vista, ha hagut un canvi conceptual destacat en el procés de
realització del mapa inicial amb el mapa final.
En un
primer moment s’observa una extensa ampliació dels conceptes utilitzats
inicialment en el mapa conceptual inicial, ja que en aquell moment vaig
utilitzar els coneixements previs que disposava sobre el tema i va ser plasmat
de manera molt esquemàtica.
A més a
més d’haver augmentat el nombre de paraules i coneixements utilitzats dels
mòduls, article i debat CTS, també s’aprecia una millor interrelació entre els
conceptes més importants: ciència, societat, tecnologia i educació.
L’article
de Domènech i Tirado i, el primer mòdul de J. Cabero m’han
aportat molta informació per poder elaborar el mapa. Les aportacions en
l’evolució històrica de les diverses teories a l’educació i a la TE, i com en
la Psicologia es poden diferenciar diferents corrents (Gestalt, conductisme,
cognitivisme i constructivisme.). Aquestes lectures m’han ajudat a comprendre
l’evolució, les relacions i les fonamentacions establertes entre ciència,
tecnologia, societat i educació. Tot i ja saber de la importància de les TIC,
no era conscient de la seva funcionalitat
per promoure l’aprenentatge significatiu.
Puc
afirmar, que he experimentat una reestructuració dels coneixements mitjançant
un aprenentatge interactiu i actiu,
contextual i col·laboratiu. Per tant, es pot dir que hi ha hagut un canvi
conceptual, perquè he pogut explicar conceptes que no tenia
interioritzats al mapa conceptual inicial.
Pel que
fa a la realització dels dos mapes, han estat fets utilitzant el CmapsTools. En un primer moment em va
ser costós recordar com s’utilitzava, ja que amb anterioritat en una
assignatura passada ho vaig tindre que utilitzar. En aquell moment ho vaig
realitzar en grup i havíem d’anar fent aportacions. En aquest cas, al haver-ho
de realitzar sola, per decisió pròpia, i tractar-se d’un treball acurat de
lectura i comprensió, m’ha estat més difícil de realitzar. Tot i així, una
vegada he tingut clara la idea i distribució dels conceptes ha sigut més fàcil
l’elaboració. Cada vegada, amb més agilitat he canviat la direcció de les
fletxes, bidireccionar-les, he posat enllaços, he canviat el color i la forma
dels conceptes rellevants, entre d’altres.
Per
aquest motiu, després del resultat obtingut estic molt satisfeta, ja que es
tracta d’un mapa conceptual complet, amb conceptes importants i clars, enllaços
aclaratoris i entenedor. A més a més m’agradaria afegir com hi ha hagut un
canvi actitudinal en la realització de les tasques, ja que estic més segura i
sóc més conscient dels beneficis de l’ús de les TIC en el procés
d’ensenyament-aprenentatge.
Per
tant, crec que el que ens fa canviar els nostres conceptes són les experiències
personals que tenim, les relacions amb els altres, l’accés a diferents fonts
d’informació, etc. Així modifiquem els nostres esquemes mentals i aprenem
significativament nous coneixements, els quals han estat establerts i
relacionats amb els coneixements previs. Per això ha hagut una anàlisi d’allò
que sabíem, per tal de conèixer en quin punt ens situàvem, i després hem
observat, a través dels mapes conceptuals, quins coneixements hem afegit i
interrelacionat. Tot i això, els coneixements sempre poden augmentar i
modificar-se.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada