dimarts, 20 de novembre del 2012

REFLEXIÓ SOBRE EL PROPI CANVI CONCEPTUAL



Des del meu punt de vista, ha hagut un canvi conceptual destacat en el procés de realització del mapa inicial amb el mapa final.

En un primer moment s’observa una extensa ampliació dels conceptes utilitzats inicialment en el mapa conceptual inicial, ja que en aquell moment vaig utilitzar els coneixements previs que disposava sobre el tema i va ser plasmat de manera molt esquemàtica.
A més a més d’haver augmentat el nombre de paraules i coneixements utilitzats dels mòduls, article i debat CTS, també s’aprecia una millor interrelació entre els conceptes més importants: ciència, societat, tecnologia i educació.  

L’article de Domènech i Tirado i, el primer mòdul de J. Cabero m’han aportat molta informació per poder elaborar el mapa. Les aportacions en l’evolució històrica de les diverses teories a l’educació i a la TE, i com en la Psicologia es poden diferenciar diferents corrents (Gestalt, conductisme, cognitivisme i constructivisme.). Aquestes lectures m’han ajudat a comprendre l’evolució, les relacions i les fonamentacions establertes entre ciència, tecnologia, societat i educació. Tot i ja saber de la importància de les TIC, no era conscient de la seva funcionalitat per promoure l’aprenentatge significatiu.

Puc afirmar, que he experimentat una reestructuració dels coneixements mitjançant un aprenentatge interactiu i actiu, contextual i col·laboratiu. Per tant, es pot dir que hi ha hagut un canvi conceptual, perquè he pogut explicar conceptes que no tenia interioritzats al mapa conceptual inicial.

Pel que fa a la realització dels dos mapes, han estat fets utilitzant el CmapsTools. En un primer moment em va ser costós recordar com s’utilitzava, ja que amb anterioritat en una assignatura passada ho vaig tindre que utilitzar. En aquell moment ho vaig realitzar en grup i havíem d’anar fent aportacions. En aquest cas, al haver-ho de realitzar sola, per decisió pròpia, i tractar-se d’un treball acurat de lectura i comprensió, m’ha estat més difícil de realitzar. Tot i així, una vegada he tingut clara la idea i distribució dels conceptes ha sigut més fàcil l’elaboració. Cada vegada, amb més agilitat he canviat la direcció de les fletxes, bidireccionar-les, he posat enllaços, he canviat el color i la forma dels conceptes rellevants, entre d’altres. 
Per aquest motiu, després del resultat obtingut estic molt satisfeta, ja que es tracta d’un mapa conceptual complet, amb conceptes importants i clars, enllaços aclaratoris i entenedor. A més a més m’agradaria afegir com hi ha hagut un canvi actitudinal en la realització de les tasques, ja que estic més segura i sóc més conscient dels beneficis de l’ús de les TIC en el procés d’ensenyament-aprenentatge. 

Per tant, crec que el que ens fa canviar els nostres conceptes són les experiències personals que tenim, les relacions amb els altres, l’accés a diferents fonts d’informació, etc. Així modifiquem els nostres esquemes mentals i aprenem significativament nous coneixements, els quals han estat establerts i relacionats amb els coneixements previs. Per això ha hagut una anàlisi d’allò que sabíem, per tal de conèixer en quin punt ens situàvem, i després hem observat, a través dels mapes conceptuals, quins coneixements hem afegit i interrelacionat. Tot i això, els coneixements sempre poden augmentar i modificar-se.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada