dimarts, 23 d’octubre del 2012

SINTESI DEL DEBAT

En el següent debat he participat en el fil sobre “Competència digital i transversalitat de les TIC” amb dues intervencions, i en el fil “Fractura digital” amb unes altres dues intervencions.

La postura que he tingut que defensar en el debat ha sigut la postura tecnodeterminista, és a dir, aquella que sosté que el desenvolupament tecnològic es el que provoca canvis en la societat i no al contrari. En el meu cas no ha sigut difícil posicionar-me en aquest rol, ja que penso, com he plasmat en alguna de les meves intervencions, que les noves tecnologies estan provocant canvis en la societat.

a)  Trobo que ha estat un debat molt interessant, però hi han dues frases/argumentacions, de diferents fils argumentals, que m’han fet reflexionar sobre els avenços tecnològics, d’educació i la societat:
-       Gràcies a les TIC s’ofereixen la possibilitat d’ampliar la formació acadèmica, millorar els mecanismes d’aprenentatge i facilitar el procés d’accés a la informació. Per tant, la introducció de les tecnologies de la informació i la comunicació en qualsevol país, i sobretot en vies de desenvolupament, és sinònim de productivitat i de progrés.
-       La competència digital és una competència bàsica i imprescindible en l’escola actual, ja que l’avanç de les TIC fa necessari que aquestes siguin presents a nivell escolar, i per tant aquesta competència també és essencial.


b)  Com ja he indicat a l’inici d’aquesta síntesis, la postura que he defensat en les meves intervencions ha estat la tecnodeterminista. Segons la meva opinió crec que les meves argumentacions han seguit aquest fil ja que en cadascuna d’elles he destacat la importància de la innovació tecnològica com la raó de ser en la majoria dels fils argumentals. Per aquest motiu opino que he complert amb els criteris d’avaluació que demanaven. Les intervencions han estat centrades en dos fils argumentals, fil sobre la “competència digital i transversalitat de les TIC”, i fil sobre la “fractura digital”. He intentat ser clara en els arguments per no provocar malentesos, i he utilitzat conceptes que han servit per defensar la meva postura enfront la contraria. A més a més, he seguit els fils argumentals dels meus companys per poder debatre amb ells.

Considero que el model de Toulmin per la construcció del coneixement i el treball argumentatiu i col.laboratiu és una eina magnifica. Tot i això, al principi em va costar una mica aplicar la idea, però una vegada assimilat em va permetre crear a nivell grupal una línia argumental i construcció de coneixements compartits. 


c) Aquesta part em resulta més difícil ja que ha estat un debat molt interessant amb afluència d’intervencions i arguments ben exposats. Si tinc que escollir, anomenaria a Elisenda Rosa, una companya que també havia de defensar les seves argumentacions amb la postura tecnodeterminista. L’he escollit perquè coincidíem en varies de les argumentacions exposades en dos dels fils on he intervingut (fil “Fractura digital” i “Competència digital i transversalitat de les TIC” .  

De la postura sociodeterminista destacaria la intervenció de Mireia Rovira al fil “Fractura digital”. M’ha agradat la seva intervenció per la nova informació proporcionada,  la claredat i coherència, ja que, tot i defensar la postura contrària ha cregut convenient esmentar que les noves tecnologies poden aportar desenvolupament (encara que no ho cregui primordial) tal i com hem defensat des de la postura tecnodeterminista.  

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada